Профілактична робота з батьківською громадськістю
Педагогічний колектив повинен надавати батькам інформаційну підтримку, навчати і консультувати їх з питань виховання дітей без застосування насильства і розвитку у них особистісних і соціальних (життєвих) навичок з метою профілактики насильницької або віктимної поведінки.
До того ж можна використовувати такі форми роботи з батьками, як: батьківсько-вчительська конференція, сімейний клуб, конференція батьків (матерів), тренінги з проблем виховання дітей, конкурси на кращого з батьків або сім'ю, спільні творчі та спортивні заходи (свята, фестивалі, походи, спортивні змагання) та ін.
Також робота з батьківською громадськістю передбачає використання як просвітницьких форм і методів роботи, так і практичних занять, наприклад:
1) батьківські збори – робота з колективом батьків. Це форма організації спільної діяльності батьків, учителів, практичного психолога та соціального педагога, яка передбачає їх спілкування щоб, обговорити актуальні питання навчання і виховання, ухвалення рішень;
2) консультації – форма роботи з батьками, яка передбачає надання фахівцями психологічної служби допомоги батькам із різних проблем родинного виховання;
3) педагогічний консиліум – форма спілкування учнів, учителів, фахівців психологічної служби закладу освіти та батьків, метою якої є: цілісне, різнобічне вивчення особистості учня, вироблення єдиної педагогічної позиції; визначення головних напрямів удосконалення виховного процесу зусиллями вчителів, батьків, самого учня; тренінги спілкування, методики оволодіння аутотренінгом;
4) лекція – послідовний монологічний виклад узагальнених знань (лекція-інструктаж, лекція-показ, лекція-репортаж, науково-популярна);
5) семінар – активна форма просвіти батьків. Передбачає попередню самостійну роботу батьків і вчителів з вивчення літератури, підготовка виступів, доповідей, тез, запитань.
Поряд з груповими формами роботи учителі можуть використовувати також і індивідуальні форми спілкування з батьками, такі як консультація, бесіда, телефонна розмова, відвідування сім'ї, спільна зустріч з батьками і фахівцями (психологом, соціальним педагогом, медичним працівником, уповноваженим з прав дитини).
На допомогу батькам можна підготувати інформаційні матеріали:
• сформувати тематичну бібліотеку книг, посібників, відеофільмів, нормативних документів закладу освіти з питань профілактики насильства;
• підготувати пам'ятки щодо безконфліктного спілкування з дітьми, визначення ознак насильства і знущань над дитиною та її агресивної поведінки;
• скласти буклети з алгоритмами дій в разі порушення прав дитини або вчинення насильства щодо неї в закладі освіти та контактними даними організацій, куди можна звернутися за допомогою.
Під час підготовки до зустрічей з батьками можна використати орієнтовні тематики питань для обговорення (теми для обговорення з батьками вибираються відповідно з віком учнів. Залежно від цього одні і ті ж питання можуть розглядатися в різному обсязі і контексті).
Орієнтовна тематика питань для обговорення:
Загальне уявлення про насильство, його види та форми прояву:
• Фізичне і психологічне насильство, дискримінація: як вони проявляються і як їм протистояти.
• Вимагання, булінг і кібербулінг: як вони проявляються і як їм протистояти.
• Гендерне та сексуальне насильство: як вони проявляються і як їм протистояти.
• Нехтування основними потребами дитини (підлітка) і як цього не допустити.
• Насильство вдома і в закладі освіти.
• Наслідки насильства, його вплив на психічне і фізичне здоров'я, і соціалізацію, навчання дитини (підлітка).
• Причини і фактори насильства. Моделювання ситуацій, що викликають насильство.
Протидія насильству в закладі освіти:
• Політика закладу освіти щодо насильства, роль батьків у її реалізації.
• Правила поведінки здобувачів освіти та працівників закладу освіти.
• Створення і збереження безпечного і психологічно комфортного середовища в закладі освіти.
Виховання дитини (підлітка):
• Стилі сімейного виховання та їх вплив на розвиток, формування характеру, соціалізацію дитини (підлітка) і успіхи у навчанні.
• Як любити дитину (підлітка).
• Як критикувати дитину (підлітка) і не приклеювати ярлики.
• Як навчити дитину правилам спілкування і взаємодії.
• Як навчити дитину (підлітка) керувати почуттями та емоціями.
• Як поговорити з дитиною (підлітком) про шкільне життя.
• Як допомогти дитині (підлітку) у виборі друзів.
• Як будувати і підтримувати відносини з однолітками.
• Як реагувати на насильство і вести себе в конфліктних ситуаціях.
• Як допомогти дитині (підлітку) стати впевненішим.
• Гендерне виховання: гендер і стать, гендерні ролі, стереотипи, гендерна рівність. Формування культури гендерних відносин.
• Сексуальне виховання: сексуальні та репродуктивні права, розвиток і підтримка здорових взаємин.
Виявлення негараздів та допомога дитині (підлітку) в конфліктній ситуації:
• Ознаки (симптоми) насильства щодо дитини (підлітка) та агресивної поведінки.
• Дії батьків у випадку вчинення насильства стосовно дитини (підлітка) або порушення її/його прав в закладі освіти.
• Куди можна звернутися за допомогою дитині (підлітку), яка/який пережила/в насильство або у разі порушення її/його прав.
• Батьківський досвід профілактики насильства та допомоги дітям (підліткам), які зіткнулися з насильством.
За дотримання законодавства щодо захисту прав неповнолітніх у закладі освіти відповідальність несе керівник. Тому в кожному закладі освіти повинно бути проведено оцінювання службових приміщень (роздягальні, душові кабінки, туалетні кімнати) та шкільного подвір’я на предмет небезпеки (тобто переглянути, у яких з них діти та підлітки можуть бути ізольованими та травмованими).
З метою профілактики випадків насильства необхідно посилити контроль за чергуванням вчителів на перервах. Адже учні всіх вікових категорій не повинні залишатися без нагляду дорослих.